UXÍO
GARCÍA AMOR ENCHEU O NOSO SEMINARIO DE MÚSICA
XAQUÍN
CAMPO FREIRE. FONTE DA CRUZ, NARÓN. 22-11-2012.
Día
22 de novembro, Santa Icía, Padroeira da música. E deixándome
levar polos soños e as lembranzas agarimosas volvo cara atrás sen
ira ao Seminario de Mondoñedo dos anos 50. E atopo de novo a Uxío
García Amor de quen tiven a honra de ocuparme hai poucos días na
homenaxe que lle tributou Xermolos e a Irmandade Manuel María
declarándoo Chairego de honra.
Nós
coñeciamos ben o chío e o cantar dos diversos paxariños no raiar
da alba, pois case todos viñamos do rus
e criabámonos con eses primeiros cantores do universo, cousa hoxe
ben máis difícil pola extinción de moitas das especies ou porque
no ambiente urbanita predominan os ruídos sobre as melodías.
Grazas
ao labor calado e constante dos nosos músicos de aldea, (moitos
deles autodidactas e verdadeiros artistas que saían da nada) e
grazas aos nosos gaiteiros ou ás orquestras nos días da festas
patronais íamos achegándonos a un repertorio importante de música
popular e tradicional. En moitas aldeas aínda non tiñamos luz
eléctrica.
Os
seminarios e as catedrais foron desde sempre lugares privilexiados
para vivir a música selecta en vivo e en directo. Na nosa
tradicional Ratio studiorum
a clase de música, solfexo e gregoriano tiñan, cando menos, media
hora cada día. Pero tampouco desde aí se accedía a toda a
produción musical mundial. Faltaba unha axeitada Historia da música
e unhas boas audicións.
Tampouco
debemos esquecer que na ditadura a censura era férrea e actuaba manu
militari contra todas as formas creativas
de expresión por moi artísticas que elas fosen, salvo as promovidas
polo réxime. Naquela España. moi ao revés do que dicía o Cara
al sol, aínda tardaría moito aquilo
de “empezar a amanecer”. A pobreza
tamén era moita.
Hoxe
en vilas un pouco grandes hai pazos de ópera e os medios de
comunicación poñen nas ondas a música no mesmo intre de estar
nacendo no lugar máis apartado do mundo Cada un de nós temos varios
aparellos musicais que camiñan connosco no peto, no automóbil e xa
non falemos dos rapaces colgados dun “pinganillo” a todas as
horas do día.
Música
clásica no espertar e espertar á música clásica.
Pero
no meu soño, coma San Ero de Armenteira, deixádeme aparecer de novo
no noso entrañábel Seminario de Mondoñedo mesmo no abrente dun día
calquera de 1956. Foi daquela cando Uxío substitúe a clásica campá
que rexía todos os actos da comunidade por un adiantado fío
musical, un tanto artesanal, xa que a tecnoloxía de Mondoñedo
naqueles intres tampouco podía dar moito máis de si.
Todos
os días do curso amencíamos cun repertorio selecto durante media
hora. Para a maioría de nós era a primeira vez que oíamos e
escoitabamos as catro estacións de Vivaldi ou nos familiarizabamos
con Mozart, Chopin, Thaikowsky, Debussy, Bach, Beethowen,
Rimsky-Korsakoff, etc, Albéniz ou J.Rodrigo.
Como
Director da Schola cantorum
mimou sempre a nosa mellor música galega e a dos nosos mellores
mestres galegos. A Negra Sombra
estremecía baixo a súa batuta.
Hoxe
parece un paradoxo que teñamos de estar a magnificar algo tan
sinxelo como erguerse cunha alborada musical. Distingue
tempora et concordabis mores et jura. A
cada tempo hai que interpretalo no seu acontecer e non valen
transposicións de criterios históricos.
Pois
neste ambiente chega Uxío, despois de dez anos en Roma, a
Mondoñedo, unha cidade xa na vertical de decadencia ao deixar de ser
provincia do antigo reino da Galiza, no 1833, e as gadoupas da guerra
e a emigración tamén puxeran os ventos contrarios para a nosa
benquerida cidade episcopal.
Nada
de un fantasma percorre Europa. Silenciosamente, como é el, axiña
se fixo notar. Pero non sen sufrimentos polas incomprensións ou
mesmo os celos por parte de algúns ante a posibilidade de perder
postos e prebendas ou polo simple inmobilismo inherente ao ser
humano.
Aínda
non aparecera a música nos plans de estudos en España e Uxío
creou, con carácter voluntario, as Aulas
para a formación do gusto musical. As
súas intervencións e logo as audicións eran do que hoxe se
denomina: excelencia.
E isto estao afirmando alguén para quen o oído musical non é
precisamente unha das súas dotes naturais. Por suposto houbo que
establecer un certo filtro ou case un numerus
clausus pola afluencia de voluntarios. Non
cabiamos na aula máis grande que tiñamos:A da entrada.
Púxonos
de texto de lectura indicativa: Música
para todos nosotros de Leopoldo
Stokowski, Espasa-Calpe,
C. Austral, nº591, 5ª, 1954, Madrid.
(18 pesetas). Gárdoo coma un tesouro.
Deste
autor di o presentador: “Cando só
tiña sete anos decatouse de que a música non só era algo moi belo,
senón a expresión da máis alta poesía da vida; por esta razón é
unha das influencias máis inspiradoras”.
Isto
mesmo digo eu, no día de Santa Icía, do noso benquerido mestre
García Amor. Grazas, D.Uxío.